Igår läste jag en artikel i unt om en liten by i södra England som har förbjudit plastpåsar. Det är tydligen inte det första stället i världen man har gjort det på, men det uppmärksammades i våran lilla untblaska och det gör mig glad. Vet inte om man kan säga att det är bättre sent än aldrig, men funkar det på försenade grattiskort så kanske här med.

Så i den där lilla byn med ca 1500 invånare har man skrotat plastpåsarna för gott och kör på tygkassar, papperspåsar och korgar. Men tydligen så är plastpåsar i många fall mer miljövänliga att tillverka än papperspåsar. Don't ask, don't know the progress. Men att plastpåsarna tar längre tid att bryta ned och hamnar i många fall i avfallskvarnen nummer ett. VÅRA HAV. Med ALLA VÅRA DJUR. Det är det som är så läskigt. Att våra stackars, sälar, delfiner, fåglar drabbas av våra äckelplastpåsar.

 
Jag tänkte då slå ett stort jädra slag för den här tygpåsen/väskan. Nu har den blivit väldigt dyr för att den tillverkades i bara få exemplar. Min drömväska i alla fall.

I dag: så skaffar jag en korg på secondhandaffär.
I morgon: blir det att jobba och att spåna på fler miljövänliga blogginlägg + att slappa på kvällen framför tvn och "IDOL "och "fredag hela veckan". Ja tack!

1 kommentarer

Babyboi

24 Nov 2007 12:37

när kan jag hämta ut mitt exemplar? ;)

Kommentera

Publiceras ej